Nadat uw hypotheekakte is getekend bij de notaris, is uw hypotheek geregeld. U bent vast benieuwd wat er gebeurt rondom dit belangrijke moment. En hoe het bijvoorbeeld zit met uw eerste betaling en het betalen van de overige maandbedragen. Maar misschien wilt u ook weten hoe Mijn Hypotheek werkt en meer informatie over uw eventuele bouwdepot. Wij wensen u veel woonplezier!
Het ondertekenen van uw hypotheekakte
Wat gebeurt er nadat u een afspraak met de notaris heeft gemaakt?
Uw notaris geeft de datum waarop u de hypotheekakte ondertekent aan ons door. Voor deze datum stuurt uw notaris een nota van afrekening en het concept van de hypotheekakte aan u toe. Zo weet u onder welke voorwaarden u de hypotheekakte kunt ondertekenen. Tijdens het aanvragen van uw hypotheek bent u al over deze voorwaarden geïnformeerd. Een aantal dagen voor de datum waarop u naar de notaris gaat, delen wij de definitieve gegevens met uw notaris. Op de werkdag ervoor maken wij het geld voor uw hypotheek naar uw notaris over.
Bij de notaris
Voordat u uw handtekening zet, neemt uw notaris de hypotheekakte met u door. Daarna ondertekenen u, de notaris en wij deze overeenkomst. In de praktijk is er iemand van het notariskantoor aanwezig die namens ons een handtekening zet. Na de ondertekening schrijft de notaris de hypotheekakte in bij het hypotheekregister van het Kadaster. Daardoor staat officieel geregistreerd dat u een hypotheek op het huis heeft.
U betaalt de laagste van deze twee rentes
Is de rente op het moment dat u naar de notaris gaat om de hypotheekakte te tekenen lager dan de rente in ons hypotheekaanbod? Dan betaalt u die lagere rente.
Wij nemen uw hypotheek in beheer
Nadat u bij de notaris bent geweest, nemen wij uw hypotheek op in onze administratie. De looptijd van uw hypotheek start op de eerste dag van de maand nadat wij het geld voor uw hypotheek aan de notaris hebben overgemaakt.
Hoe en wanneer betaalt u voor uw hypotheek?
Automatische afschrijving van uw betalingen
U heeft ons gemachtigd om de maandbedragen voor uw hypotheek maandelijks van uw rekening af te schrijven. Dit doen wij op de een na laatste werkdag van iedere maand. U betaalt deze bedragen achteraf. Dit betekent dat u betaalt over de afgelopen periode. U kunt de incassodatum en de opbouw van uw maandbedragen zien in Mijn Hypotheek.
Dit moet u weten over uw eerste betaling
De eerste betaling is meestal niet gelijk aan het maandbedrag dat in uw hypotheekaanbod staat. Het eerste maandbedrag betaalt u op de een na laatste werkdag voor het einde van de maand waarin u de akte bij de notaris heeft getekend. Of op de een na laatste werkdag voor het einde van de maand erna. Welke maand dat is, hangt af van de datum waarop u de akte ondertekent en wanneer wij de ondertekende akte van uw notaris ontvangen. U betaalt rente vanaf de dag dat wij het geld voor uw hypotheek aan de notaris hebben overgemaakt.
Vindt de eerste afschrijving plaats in de maand waarin u bij de notaris bent geweest, dan is het bedrag vaak lager omdat u pro rata betaalt.
Vindt de eerste afschrijving plaats in de maand erna? Dan is dit bedrag hoger omdat u het maandbedrag van de lopende maand en het deel van de vorige maand in één keer betaalt. Wij zetten een brief voor u klaar in Mijn Hypotheek. In die brief ziet u hoe het eerste maandbedrag precies is opgebouwd.
Voorbeeld eerste betaling
Een voorbeeld: Stel dat wij op 25 juni het geld voor uw hypotheek aan de notaris hebben overgemaakt en dat u op 28 juni de hypotheekakte heeft ondertekend. Omdat dit aan het einde van de maand is, kunnen wij het bedrag dat u over de maand juni moet betalen niet meer op tijd van uw rekening afschrijven. Dit bedrag incasseren wij dan in juli. In juli betaalt u de rente over de periode van 25 tot en met 30 juni plus de rente en eventuele aflossing over de maand juli.
Uw hypotheekzaken online regelen
Uw hypotheekzaken regelt u snel en makkelijk in de beveiligde online omgeving Mijn Hypotheek.
Wat zijn de voordelen van Mijn Hypotheek?
- De gegevens van uw hypotheek inzien
- Extra aflossen op uw hypotheek via iDEAL
- Nog sneller bouwdepotdeclaraties indienen
- Wijzigingen doorgeven
- Digitaal al uw post, zoals uw jaaropgave, bekijken

Hoe maakt u een account aan?
Nadat u ons bindend hypotheekaanbod heeft ondertekend, sturen wij u een e-mail dat u kunt starten met het aanmaken van uw account.
- Klik op de knop ‘Maak uw account aan’ in de e-mail die u van ons heeft ontvangen.
- Werkt de knop niet of vertrouwt u de link niet? Ga dan naar mijnhypotheek.lloydsbank.nl en klik op ‘Account maken’.
- Om zeker te weten dat alleen u toegang krijgt tot uw hypotheekgegevens, moet u zich eenmalig online identificeren. Dat kan op twee manieren: via iDIN of met uw identiteitsbewijs. Een account aanmaken met iDIN is het makkelijkst en snelst. U logt dan in via internetbankieren van uw eigen bank en deelt enkele gegevens met ons. Wij controleren deze gegevens met onze administratie.
- Stel uw wachtwoord in
- Vul uw mobiele telefoonnummer in
- Ga akkoord met de gebruikersvoorwaarden
- Kies het e-mailadres voor uw account
- Uw account is klaar voor gebruik
Hoe werkt een bouwdepot of duurzaamheidsdepot?
Een bouwdepot of duurzaamheidsdepot is een tijdelijke, aparte rekening bij uw hypotheek waarop wij eenmalig geld storten voor de bouw, verbouw of het verduurzamen van uw huis. Van dit geld betaalt u de rekeningen van de aannemer of de leverancier.
Hoe dient u declaraties in?
Dit regelt u gemakkelijk via Mijn Hypotheek. Maak een foto of scan van de rekening en verstuur deze eenvoudig online.
Wanneer wordt uw declaratie uitbetaald?
Wij betalen de declaratie binnen ongeveer vijf werkdagen aan u uit op het rekeningnummer dat wij van u hebben. Wilt u een termijn voor uw nieuwbouwhuis betalen? Dan maken wij het geld binnen deze periode over naar de aannemer. Hebben wij nog vragen over uw declaratie? Dan kan het iets langer duren. Als wij uw declaratie niet (meteen) kunnen uitbetalen, dan nemen wij contact met u op. Het kan bijvoorbeeld zijn dat u eerst aanvullende documenten moet opsturen.
Wanneer krijgt u rente over het geld in het depot?
U krijgt voor het eerst rente in de tweede maand van uw hypotheek. In de maanden erna ontvangt u de rente maandelijks. U ontvangt deze rentevergoeding op uw bouwdepot of duurzaamheidsdepot.
Extra aflossen
Hoeveel mag u jaarlijks extra aflossen?
Ieder kalenderjaar mag u 10% van uw oorspronkelijke hypotheek zonder vergoeding (boeterente) extra aflossen. Dit mag ook in het kalenderjaar dat u de hypotheekakte heeft ondertekend bij de notaris. Bestaat uw hypotheek uit twee of meer leningdelen? Dan geldt dit percentage van 10% voor ieder leningdeel.
Hoe lost u extra af?
Extra aflossen regelt u het snelst in Mijn Hypotheek. In Mijn Hypotheek kunt u uw extra aflossing meteen met iDEAL overmaken. U mag ook extra aflossen via een overboeking vanaf uw betaalrekening.
Vragen?
Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag snel verder.