In- en uitloggen
Wat moet ik doen als ik mijn gebruikersnaam niet meer weet?
Uw gebruikersnaam is gekoppeld aan uw account. Bel met onze Spaar Service Desk om uw gebruikersnaam op te vragen. Of stuur een e-mail naar sparen@lloydsbank.nl vanaf uw bij ons bekende e-mailadres.
Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord ben vergeten?
- Ga naar de inlogpagina en kies voor 'Inloggen' bij Internetbankieren
- Vul uw gebruikersnaam in en klik op 'Verder'
- Klik op ‘Wachtwoord vergeten’
- Vul uw gebruikersnaam in en vraag een mTAN op
- U ontvangt een sms met een mTAN
- Vul de mTAN in. U kunt nu een nieuw wachtwoord instellen
Hoe deblokkeer ik mijn account?
Heeft u uw wachtwoord drie keer niet goed ingevuld? Dan wordt uw account automatisch geblokkeerd. Volg de volgende stappen om de blokkade op te heffen:
- Vul uw geboortedatum en postcode in ter controle
- Vraag uw mTAN aan en vul deze in
- Stel een nieuw wachtwoord in
- U kunt nu inloggen met uw nieuwe wachtwoord
Lukt het u op deze manier niet om de blokkade op te heffen? Bel ons dan op. Wij helpen u graag.
Kan ik een app gebruiken?
Wij hebben geen app. Voor het beheren van uw Internet Spaarrekening kunt u Internetbankieren gebruiken. De website van Internetbankieren is responsive. Dit betekent dat de website zich aanpast aan het scherm van uw mobiele telefoon of tablet. Daardoor blijft alles goed leesbaar en gebruiksvriendelijk.
Voorwaarden
Wie kan een Internet Spaarrekening openen bij Lloyds Bank?
Wilt u een Internet Spaarrekening openen? Dan moet u aan een paar voorwaarden voldoen.
- U bent minstens 18 jaar en u opent de rekening voor uzelf
- U woont in Nederland
- U heeft een betaalrekening bij een bank in Nederland
- U heeft een e-mailadres
- U heeft een mobiele telefoon met een Nederlands telefoonnummer
- U gebruikt de rekening niet voor bedrijf of beroep
Kan ik bij Lloyds Bank een Internet Spaarrekening openen of aanhouden als ik in het buitenland woon?
U kunt helaas geen Internet Spaarrekening bij ons openen of aanhouden als u niet in Nederland woont. U heeft een vast adres in Nederland nodig.
Mag ik meerdere Internet Spaarrekeningen openen?
U kunt per persoon maar één Internet Spaarrekening bij ons openen.
Kan ik een gezamenlijke Internet Spaarrekening openen?
U kunt geen gezamenlijke Internet Spaarrekening openen. U mag wel een gezamenlijke betaalrekening als tegenrekening gebruiken.
Wat kost een Internet Spaarrekening?
Het kost niets om uw Internet Spaarrekening te openen en te gebruiken.
Krijg ik ook een pinpas of een creditcard bij mijn Internet Spaarrekening?
U krijgt van ons geen pinpas of creditcard. U heeft namelijk geen betaalrekening bij ons.
Moet er altijd geld staan op mijn Internet Spaarrekening?
Er hoeft niet altijd geld op uw Internet Spaarrekening te staan. Als u langer dan 2 jaar niet spaart op uw Internet Spaarrekening, dan kunnen wij de rekening sluiten als het saldo lager is dan € 10,-. Wij maken het saldo en de opgebouwde rente dan over naar uw betaalrekening.
Hoeveel mag ik sparen op mijn Internet Spaarrekening?
De Internet Spaarrekening is bedoeld voor spaarbedragen tot €500.000. Vanaf 1 december 2023 is er geen maximaal bedrag meer dat op uw spaarrekening mag staan.
Ik heb een Internet Spaarrekening geopend maar ik heb spijt! Wat nu?
Volgens de Nederlandse wet heeft u 14 dagen de tijd om ons te laten weten dat u de rekening toch niet wilt. En ook na die 14 dagen kunt u op elk moment uw Internet Spaarrekening zonder kosten opheffen. Als u de rekening opheft, heeft u recht op de rente die is opgebouwd tot op dat moment. Nadat de rekening opgeheven is, maken wij het saldo en de opgebouwde rente naar de opgegeven tegenrekening over.
Waarom vraagt Lloyds Bank naar mijn maandinkomen?
Wij vragen naar uw maandinkomen in het kader van de Wet ter voorkoming van Witwassen en het Financieren van Terrorisme (Wwft). Alle banken in Nederland moeten hiervoor verplicht een risicoprofiel van klanten opstellen. Lloyds Bank gebruikt onder andere het door de klant opgegeven maandinkomen als onderdeel van het risicoprofiel. Wij willen benadrukken dat wij uw gegevens zorgvuldig en in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) verwerken.
Kan ik iemand machtigen voor mijn Internet Spaarrekening?
Nee, dit is niet mogelijk.
Openen en activeren
Wat is een 'tegenrekening'?
Een tegenrekening is een betaalrekening op uw naam bij een bank in Nederland. Dit kan ook een en/of rekening zijn, die mede op uw naam staat. Om veiligheidsredenen kunt u alleen geld overboeken van uw Internet Spaarrekening naar uw tegenrekening.
Hoe activeer ik mijn Internet Spaarrekening?
U kunt, nadat u onze e-mail met uw gebruikersnaam heeft ontvangen, uw Internet Spaarrekening activeren. Dat gaat zo.
- Ga via onze website lloydsbank.nl naar de inlogpagina van Internetbankieren
- Vul uw gebruikersnaam in, controleer uw mobiele telefoonnummer en klik op ‘mTAN sturen’
- U ontvangt een sms met een mTAN
- Vul de mTAN in en klik op ‘Activeren’.
- U kunt nu een wachtwoord kiezen en inloggen met uw toegangsgegevens
- Vul uw BSN (burgerservicenummer) in
- Vanaf nu kunt u uw Internet Spaarrekening gebruiken
Wij doet Lloyds Bank met de gegevens over mijn identiteit?
Wij gebruiken de kopie van uw identiteitsbewijs of de gegevens die wij via Ockto van u ontvangen, alleen om te controleren wie u bent. Lloyds Bank gaat zorgvuldig om met uw gegevens. U leest hier meer over in ons Privacy Statement.
Waarom vraagt Lloyds Bank om mijn Burgerservicenummer?
Iedere bank moet jaarlijks bepaalde gegevens van haar klanten doorgeven aan de Belastingdienst. Daarvoor hebben wij uw burgerservicenummer nodig. Meer informatie hierover vindt u op burgerservicenummer.nl.
Bij- en afschrijvingen
Hoe krijg ik een overzicht van mijn bij- en afschrijvingen?
- Log in op Internetbankieren en klik op ‘Bij- en afschrijvingen’
- U ziet een overzicht van uw bij- en afschrijvingen in het afgelopen jaar. Wilt u een andere periode zien? Dan selecteert u een andere zoekperiode
- Onderaan de pagina kunt u een overzicht van uw bij- en afschrijvingen downloaden in PDF of Excel
Wat betekenen boekdatum, valutadatum en transactiedatum?
- De boekdatum is de datum dat een bedrag op uw rekening komt of van uw rekening afgaat. Is het bedrag op 31 december op uw rekening gekomen? Dan is dat ook de boekdatum.
- Vanaf de valutadatum tellen we het bedrag mee bij het berekenen van de rente over uw spaarsaldo.
- De transactiedatum is de datum waarop wij het bedrag boekhoudkundig verwerken in ons banksysteem. Voor het bijschrijven van de rente is dat altijd op 31 december. De transactiedatum kan dus ook op een dag vallen dat er geen boeking kan worden gedaan. Bijvoorbeeld wanneer 31 december op een zondag valt.
Waar vind ik mijn jaaropgave?
U vindt uw jaaropgave in uw mailbox in Internetbankieren.
Wijzigingen doorgeven
Wat moet ik doen als mijn naam is veranderd?
Wij mogen uw naam alleen veranderen als u officieel een andere naam heeft. Om uw naam te veranderen, hebben wij documenten nodig om dit te controleren. Neem daarom eerst contact op met de Spaar Service Desk om te bespreken welke documenten er nodig zijn in uw situatie.
Hoe kan ik mijn tegenrekening wijzigen?
Wilt u uw spaargeld via een andere betaalrekening opnemen? Dan kunt u dat zelf veranderen in Internetbankieren.
- Ga naar ‘Instellingen’
- Klik op ‘Tegenrekening wijzigen’ en daarna op ‘Wijzigen’
- Verander het IBAN bij ‘Nieuwe tegenrekening’
- Wij sturen een sms met een mTAN naar uw mobiele telefoon
- Vul de mTAN in en klik op ‘Bevestigen’
Hoe kan ik mijn wachtwoord veranderen?
- Log in op Internetbankieren
- Klik op ‘Instellingen’ en daarna op ‘Inloggegevens’
- Klik op ‘Wachtwoord wijzigen’
- Verander uw wachtwoord en klik op ‘Verder’
- U ontvangt een sms met een mTAN
- Vul de mTAN in en klik op ‘Bevestig’
Mijn mobiele telefoonnummer is verouderd. Hoe kan ik dit wijzigen?
Uit veiligheidsoverwegingen kunt u uw mobiele telefoonnummer schriftelijk veranderen met het formulier ‘Mobiel telefoonnummer wijzigen‘.
Tip: Werkt uw oude mobiele telefoonnummer nog? Dan heeft u dit formulier niet nodig. Log met uw oude mobiele telefoonnummer in op Internetbankieren en geef uw nieuwe mobiele telefoonnummer met een bericht via uw beveiligde mailbox aan ons door.
Hoe kan ik mijn Internet Spaarrekening opheffen?
U kunt uw Internet Spaarrekening op ieder moment sluiten of opheffen. Stuur ons daarvoor een e-mail vanuit uw beveiligde mailbox in Internetbankieren:
- Klik op ‘Mailbox’ en daarna op ‘Bericht schrijven’
- Kies als onderwerp ‘Spaarrekening sluiten' en vul bij ‘Bericht’ uw rekeningnummer en de eventuele reden van opheffing in
- Klik op ‘Verder’ en op ‘Verzenden’
Wat moet ik doen als ik binnen Nederland verhuis?
Verhuist u binnen Nederland? Geef dan uw nieuwe adres aan ons door via Internetbankieren.
- Klik op ‘Instellingen’
- Kies 'Persoonlijke gegevens' en vervolgens ‘Wijzigen’
- Verander uw adres en klik op ‘Verder’
- U ontvangt een sms met een mTAN
- Vul de mTAN in en klik op ‘Bevestig’
Wat moet ik doen als ik naar het buitenland verhuis?
Een van onze voorwaarden bij uw Internet Spaarrekening is dat u in Nederland woont. Als u naar het buitenland verhuist, moet u uw Internet Spaarrekening daarom sluiten:
- Log in op Internetbankieren
- Klik op ‘Mailbox’ en daarna op ‘Bericht schrijven’
- Kies als onderwerp ‘Spaarrekening sluiten' en vul bij ‘Bericht’ uw rekeningnummer en de eventuele reden van opheffing in
- Klik op ‘Verder’ en op ‘Verzenden’
Hoe geef ik een overlijden door?
U geeft het overlijden eenvoudig online aan ons door met dit formulier. Heeft u de akte van overlijden al in uw bezit? Stuur deze dan alvast mee met het formulier. Of bel met de Spaar Service Desk op 020 200 83 88.
Na ontvangst van uw melding blokkeren wij de Internet Spaarrekening. En geven wij aan u door welke documenten wij nodig hebben om het geld op de spaarrekening over te maken aan de erfgenaam of erfgenamen. Als er geld op de spaarrekening staat, dan berekenen wij eerst de rente die is opgebouwd. Daarna maken wij het geld over naar de rekening die aan ons wordt doorgegeven.
Waarom vraagt Lloyds Bank bij een verandering van mijn persoonlijke gegevens naar mijn inkomensgroep?
Wanneer u een wijziging in uw persoonlijke gegevens doorvoert, vragen wij u eenmalig om uw inkomensgroep aan ons door te geven. Dit doen wij in verband met de Wet ter voorkoming van Witwassen en het Financieren van Terrorisme (WWFT). In het kader van de WWFT moeten alle banken in Nederland verplicht een risicoprofiel van klanten opstellen. Lloyds Bank gebruikt hiervoor onder andere de door de klant opgegeven inkomensgroep en vraagt deze op tijdens een contactmoment met de klant. U hoeft uw inkomensgroep alleen door te geven als wij deze nog niet eerder van u hebben ontvangen.
Geld storten en opnemen
Hoe kan ik geld overboeken naar mijn tegenrekening?
Via ‘Overboeken’ kunt u alleen geld overmaken naar uw tegenrekening. Vul een bedrag in, voeg een omschrijving toe en klik op ‘Bevestig’ als u de overboeking uit wilt voeren. Wilt u een bedrag van € 15.000,- of meer overboeken of inplannen? Dan sturen wij u eerst een mTAN om de overboeking te bevestigen.
Hoe lang duurt het om geld over te maken van en naar de Internet Spaarrekening?
Als u ons een betalingsopdracht geeft, voeren wij die zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen twee werkdagen, uit. Wanneer we de opdracht voor 18.30 uur ontvangen zelfs op dezelfde werkdag. Afhankelijk van uw bank kan het enkele dagen duren voordat het geld op uw bankrekening zichtbaar is.
Kan ik via automatische incasso bedragen van mijn Internet Spaarrekening laten afschrijven?
Nee, u kunt niet automatisch geld van uw Internet Spaarrekening laten afschrijven.
Kan ik geld van een buitenlandse rekening op mijn Internet Spaarrekening laten storten?
Vanwege veiligheidsredenen kunt u geen geld overmaken vanaf een buitenlandse rekening.
Ik heb geld overgemaakt naar mijn Internet Spaarrekening maar het is niet bijgeschreven. Wat moet ik doen?
Als u geld overmaakt en het niet terugziet op uw Internet Spaarrekening, dan hebben wij het helaas niet ontvangen. Wij kunnen u daarbij ook niet helpen. Neem in dit geval contact op met de bank waaraan u de opdracht hebt gegeven om geld over te maken.
Wat is de BIC code van Lloyds Bank?
De BIC code van Lloyds Bank is BOFSNL21002. De BIC code wordt gevraagd op het moment dat u een buitenlandse betaling wilt doen.
Is de IBAN-Naam Check beschikbaar bij Lloyds Bank?
De IBAN-Naam Check is beschikbaar. Dit is een automatische controle die nagaat of de naam en IBAN bij de opgegeven bankrekening horen. U krijgt een melding als de naam en IBAN die u invult anders zijn dan de gegevens die bij ons bekend zijn. Dit voorkomt verkeerde overboekingen en helpt fraude te bestrijden. De melding is een waarschuwing of advies. U bepaalt zelf of u na deze melding de overboeking stopt of toch verstuurt.
Bij de eerste overboekingen naar uw spaarrekening kunt u een melding zien dat er geen IBAN-Naam Check kan worden uitgevoerd. De rekeninggegevens van uw spaarrekening zijn dan nog niet bekend bij de IBAN-Naam Check.
Rente op uw spaarrekening
Vanaf wanneer krijg ik rente op mijn Internet Spaarrekening?
Uw Internet Spaarrekening bij Lloyds Bank levert vanaf de allereerste dag al rente op. We schrijven de rente op 31 december bij op uw Internet Spaarrekening. Als u uw Internet Spaarrekening sluit, krijgt u de rente op de datum van sluiting.
Wat is de huidige rente? En wat was de rente over de afgelopen periode?
- Vanaf 28 mei 2024: 2,50%
- Van 27 februari 2024 tot en met 27 mei 2024: 3,00% (inclusief een tijdelijke extra rente van 0,50%)
- Vanaf 22 augustus 2023 tot en met 26 februari 2024: 2,50%
- Van 1 juli 2023 tot en met 21 augustus 2023: 2,00%
- Van 3 mei 2023 tot en met 30 juni 2023: 1,80%
- Van 5 april 2023 tot en met 2 mei 2023: 1,50%
- Van 1 maart 2023 tot en met 4 april 2023: 1,25%
- Van 1 februari 2023 tot en met 28 februari 2023: 1,00%
- Van 3 januari 2023 tot en met 31 januari 2023: 0,85%
- Van 29 november 2022 tot en met 2 januari 2023: 0,75%
- Van 8 november 2022 tot en met 28 november 2022: 0,50%
- Van 19 oktober 2022 tot en met 7 november 2022: 0,40%
- Van 11 oktober 2022 tot en met 18 oktober 2022: 0,30%
- Van 16 september 2022 tot en met 10 oktober 2022: 0,10%
- Van 5 januari 2022 tot en met 15 september 2022: 0,05%
- Van 27 september 2021 tot en met 4 januari 2022: 0,15%
- Van 1 oktober 2020 tot en met 26 september 2021: 0,30%
De rente op de Internet Spaarrekening is variabel. Dit betekent dat de rente iedere dag kan veranderen.
Hoe berekent Lloyds Bank de rente?
Om de rente te berekenen, kijken wij dagelijks naar het saldo op uw spaarrekening aan het einde van de dag. We berekenen de rente over de periode van 31 december van het voorgaande kalenderjaar tot en met 30 december van het lopende kalenderjaar. Op 31 december van het lopende kalenderjaar zetten wij de rente op uw spaarrekening.
Voorbeeld: Stel, u zet op 15 april €10.000,- op uw spaarrekening en het rentepercentage is 1,5%. Op 30 december van dat jaar berekenen wij de rente. Het geld heeft dan 260 dagen op uw rekening gestaan (16 dagen in april + 31 dagen in mei + 30 dagen in juni + 31 dagen in juli + 31 dagen in augustus + 30 dagen in september + 31 dagen in oktober + 30 dagen in november + 30 dagen in december = 260 dagen). Het rentebedrag dat u op 31 december ontvangt is dan €106,85 (= 260 dagen / 365 dagen x 1,5% x € 10.000,-).
Wanneer staat de rente op mijn Internet Spaarrekening?
Wij schrijven de rente op 31 december bij op uw rekening. Als u uw Internet Spaarrekening sluit, dan krijgt u de rente op de datum van sluiting.
Kan Lloyds Bank mijn rente ook naar een andere rekening overmaken?
Nee, dat kan niet. Lloyds Bank kan uw rente alleen naar uw Internet Spaarrekening overmaken.
Is de rente gegarandeerd?
U krijgt op de Internet Spaarrekening een variabele rente. Dat betekent dat de rente iedere dag kan veranderen. Wij garanderen dus geen rentepercentage. Hoe hoog die rente is, hangt onder andere af van de situatie op de geld- en kapitaalmarkt. Onze rente is voor iedereen gelijk. Het maakt bij ons niet uit of u een nieuwe of bestaande klant bent.
Hoe kom ik erachter of de rente is gewijzigd?
U krijgt op de Internet Spaarrekening een variabele rente die iedere dag kan veranderen. Hoe hoog de rente is, hangt onder andere af van de situatie op de geld- en kapitaalmarkt. Op de website vindt u altijd de actuele spaarrente. Als de rente wijzigt, dan ontvangt u een e-mail in uw beveiligde mailbox. Om bij uw beveiligde mailbox te komen, logt u in en klikt u op ‘Mailbox’ en vervolgens op 'Beveiligde mailbox'.
Hoe kunnen wij een hoge spaarrente aanbieden?
Door spaargeld aan te trekken, zijn wij in staat om dat geld weer uit te lenen via andere producten. Denk bijvoorbeeld aan de Lloyds Bank Hypotheek. Met meer spaargeld hoeven wij minder geld te lenen op de kapitaalmarkt. Daarnaast heeft Lloyds Bank een efficiënte bedrijfsvoering met lage kosten. Dit merkt u in de prijzen van onze producten.
Beveiliging van uw spaarrekening
Waarom controleren wij uw identiteit?
Volgens de wet moeten wij uw identiteit controleren voordat u uw Internet Spaarrekening kunt gebruiken. Daarom vragen wij u om een kopie van uw paspoort of identiteitskaart te uploaden bij het openen van uw spaarrekening. Nadat wij de documenten hebben gecontroleerd, ontvangt u een e-mail met uw gebruikersnaam. Met deze gebruikersnaam kunt u uw Internet Spaarrekening activeren.
Wat doet Lloyds Bank om mijn Internet Spaarrekening te beveiligen?
Lloyds Bank heeft strenge beveiligingsregels. Als u inlogt, komt u in een beveiligde omgeving. Dat ziet u in de adresbalk van uw browser aan de ‘https’ en aan een dicht slotje. Lees meer veelgestelde vragen om uw gegevens nog beter te beveiligen. Meer informatie over veilig bankieren vindt u de website 'Veilig Bankieren' van de Nederlandse Vereniging van Banken.
Hoe weet ik zeker dat mijn online verbinding met Lloyds Bank veilig is?
Controleer in de adresbalk van uw browser of het adres begint met ‘https’. Kijk in de adresbalk of op de onderste taakbalk of u een dicht slotje ziet. Als u dat ziet, is de internetverbinding met Lloyds Bank beveiligd. U kunt op het slotje klikken. Daarmee opent u het beveiligingscertificaat.
Ik kan niet meer bij mijn Internet Spaarrekening. Hoe kan dat?
In de volgende situaties blokkeren we uw Internet Spaarrekening. Dat doen we voor de veiligheid van uw gegevens.
- Als u drie keer achter elkaar de verkeerde inloggegevens intypt
- Als u drie keer achter elkaar de verkeerde activeringscode intypt
- Als wij of u denken dat uw gegevens zijn misbruikt
Als uw rekening geblokkeerd is, bel ons even op. Voor de veiligheid van uw gegevens lossen we dit niet online of via e-mail op.
Wat kan ik zelf doen om veilig te sparen bij Lloyds Bank?
- Zorg voor een goed anti-virusprogramma op uw computer. Installeer direct alle updates.
- Schrijf uw wachtwoord niet op en ga zorgvuldig om met uw gebruikersnaam.
- Schrijf de antwoorden op de beveiligingsvragen niet op.
- Bewaar deze gegevens ook niet op uw computer.
- Installeer geen programma’s waarmee u gegevens codeert.
Wij beschermen uw persoonlijke gegevens op onze internetpagina’s met SSL-encryptie. Dat ziet u aan het gele slotje in uw scherm. SSL staat voor Secure Sockets Layer.
Wat moet ik doen als ik vermoed dat mijn gegevens worden misbruikt?
- Neem direct contact met ons op
- Verander direct uw wachtwoord en beveiligingsvragen voor internetbankieren
Het depositogarantiestelsel
Is mijn geld beschermd via een depositogarantiestelsel?
Uw spaargeld bij Lloyds Bank wordt wettelijk beschermd door het Duitse depositogarantiestelsel en is gegarandeerd tot een bedrag van €100.000 per rekeninghouder. Gaat Lloyds Bank failliet? Dan krijgt u uw spaargeld terug tot maximaal dit bedrag.
Wanneer zijn tijdelijk hoge tegoeden gedekt en welke voorwaarden gelden hiervoor?
In sommige gevallen kan een tegoed worden beschouwd als ‘tijdelijk hoog tegoed’. Een dergelijk tegoed kan tijdelijk tegen een hogere limiet beschermd worden.
In het geval dat op het moment van het faillissement van uw bank door u een tegoed wordt aangehouden dat direct verband houdt met de koop of verkoop van een particuliere eigen woning is een dergelijk tegoed onder het depositogarantiestelsel voor een periode van zes maanden na storting van het tegoed tot maximaal € 500.000,- EUR aanvullend beschermd. Verdere informatie kunt u vinden op: http://www.edb-banken.de.
Spaar ik bij Lloyds Bank plc?
Nee, u spaart bij Lloyds Bank GmbH. Lloyds Bank GmbH en Lloyds Bank plc maken allebei deel uit van Lloyds Banking Group, maar hebben allebei een eigen bankvergunning. Uw spaargeld bij Lloyds Bank GmbH wordt niet opgeteld bij uw eventuele spaargeld bij Lloyds Bank plc, aangezien Lloyds Bank GmbH en Lloyds Bank plc twee verschillende juridische entiteiten zijn.
mTAN
Wat is mTAN?
Uit veiligheidsoverwegingen sturen wij u in bepaalde gevallen een mTAN. Dit is een sms-bericht dat u op uw mobiele telefoon ontvangt met daarin een code: de mTAN (Mobile Transaction Authorisation Number). Voor de veiligheid blijft de mTAN maar 15 minuten geldig. Wij sturen de mTAN alleen naar het Nederlandse mobiele telefoonnummer dat bij ons bekend is.
Wat moet ik doen als ik geen mTAN heb ontvangen?
Als er om een mTAN wordt gevraagd, dan ontvangt u binnen 10 minuten een sms met de mTAN. Heeft u binnen 10 minuten geen sms van ons gehad? Vraag dan in Internetbankieren een nieuwe mTAN op of neem contact met ons op.
Common Reporting Standard (CRS)
Wat is CRS?
Common Reporting Standard (CRS) is een internationale standaard voor de uitwisseling van financiële gegevens. De internationale standaard is een wereldwijd automatisch uitwisselingssysteem met als doel het voorkomen van belastingontduiking en het behouden van de integriteit van belastingsystemen. De standaard is ontwikkeld door de Organisatie voor Europese Economische Samenwerking (OECD) in juli 2014.
Wat betekent CRS voor mij?
CRS is alleen op u van toepassing als u belastingingezetene bent in een ander land. Als u belastingingezetene bent in een ander land, dan moet u doorgeven in welk land of in welke landen dat het geval is en moet u ons uw TIN (Tax Identification Number) of een equivalent hiervan doorgeven.
Hoe weet ik dat ik belastingingezetene ben in een ander land?
Belastingingezetene kan verschillende betekenissen hebben in verschillende landen. Als u hier meer over wilt weten, kunt u om advies vragen aan uw belastingadviseur.
Wat is mijn TIN?
Uw Tax Identification Number (of een equivalent) is een uniek identificatienummer dat wordt gebruikt in de administratie van de belastingdienst.
Waarom moet ik mijn TIN doorgeven?
U moet uw TIN doorgeven omdat u heeft aangegeven dat u belastingingezetene bent in een ander land. Wij zijn daarom verplicht om deze informatie op te vragen en te rapporteren.
Ik ben belastingingezetene in een ander land, maar dit land staat niet op de lijst. Waarom?
CRS is niet in alle landen van kracht. Als u belastingingezetene bent in een land dat niet op de lijst staat, neem contact met ons op.
Welke gegevens worden er gerapporteerd?
- Naam
- Adres
- Geboortedatum
- Tax Identification Number (of een equivalent)
- Het rekeningnummer of een equivalent
- De naam of het lokale tax identification nummer van de financiële instelling
- Het saldo op de rekening of de hoogte van betalingen op de rekening aan het eind het jaar of van een andere toepasselijke periode
- Het bruto bedrag van betalingen op de rekening
Met wie worden deze gegevens gedeeld?
Wij rapporteren rechtstreeks aan de Nederlandse Belastingdienst. De Belastingdienst geeft deze informatie verder door aan de betreffende belastingdienst in het buitenland.
Hoe word ik op de hoogte gebracht dat CRS ook op mij van toepassing is?
Deze informatie wordt verstrekt op het moment dat u een spaarrekening opent en u ons informeert dat u belastingingezetene bent in een ander land.
Wat doe ik als ik mijn gegevens wil wijzigen?
U bent verplicht ons op de hoogte te stellen als uw persoonlijke gegevens of uw status als belastingingezetene wijzigen. Neem hiervoor contact met ons op.
Welke bevestiging moet ik opsturen als ik mijn status als belastingingezetene wil wijzigen?
U moet ons een schriftelijke bevestiging opsturen als u uw status als belastingingezetene wilt wijzigen. Dit kan via de beveiligde mailbox of per e-mail.
Welk bewijsstukken moeten worden aangeleverd om mijn status als belastingingezetene te wijzigen of bij te werken?
U hoeft geen bewijs aan te leveren. Een schriftelijke bevestiging is voldoende.
Waar kan ik meer informatie over CRS vinden?
Voor meer informatie kunt u terecht bij uw belastingadviseur of op de website van de Nederlandse Belastingdienst.
Foreign Account Tax Compliance Act. (FATCA)
Wat is FATCA?
FATCA heeft als doel te verzekeren dat Amerikaanse staatsburgers of personen die belastingplichtig zijn in de V.S. de juiste hoeveelheid Amerikaanse belasting betalen. Om aan de eisen van deze wet te voldoen moet Lloyds Bank gegevens over bepaalde rekeningen van personen die de Amerikaanse nationaliteit hebben of die belastingplichtig zijn in de V.S. doorgeven aan de Nederlandse belastingautoriteiten. De Nederlandse belastingdienst geeft deze informatie vervolgens jaarlijks door aan de Amerikaanse belastingautoriteiten.
FATCA is bedoeld om de transparantie van fiscale informatie te verbeteren.
Welke gevolgen heeft de FATCA voor mij?
Als de gegevens in onze administratie erop wijzen dat u de Amerikaanse nationaliteit bezit, belastingplichtig bent in de V.S. of geboren bent in de V.S., dan moeten wij contact met u opnemen om uw fiscale status in de V.S. te bevestigen. Het is ook mogelijk dat wij contact met u moeten opnemen als de informatie die we hebben onvoldoende is om uw fiscale status in de V.S. te bevestigen. Deze informatie kan betrekking hebben op welk product dan ook dat u binnen de Groep aanhoudt.
Wanneer wordt deze informatie doorgegeven?
Als deze voorschriften op u van toepassing zijn, dan worden de eerste gegevens in 2015 uitgewisseld met onze belastingautoriteiten (voor rekeningen die werden aangehouden in 2014).
Welke informatie wordt er doorgegeven?
Als u de Amerikaanse nationaliteit bezit of belastingplichtig bent in de V.S., dan moeten wij de volgende gegevens doorgeven: uw naam, uw Amerikaanse fiscale nummer (Taxpayer Identification Number of TIN) of uw geboortedatum en adres, rekeningnummer, rekeningtegoed of waarde van de rekening betalingen die zijn verricht met betrekking tot uw rekening(en).
Ik heb geen toestemming gegeven voor de doorgifte van deze informatie. Is dat niet in strijd met de plaatselijke wettelijke voorschriften voor privacybescherming?
Nee. Om aan de vereisten van de voorschriften voor privacybescherming te voldoen, moeten wij u laten weten dat uw gegevens worden, of kunnen worden, doorgegeven aan de Belastingdienst en daarna aan de Amerikaanse belastingautoriteiten. Omdat de doorgifte van deze informatie wettelijk verplicht is, hoeven wij hiervoor geen toestemming van de klant te verkrijgen.
Wat gebeurt er als ik niet reageer, of als ik niet antwoord voor de uiterste datum?
Als wij niets van u horen tegen de uiterste datum die in de e-mail is aangegeven, zullen wij uw rekening, of uw rekeningaanvraag beëindigen. Tevens zullen wij uw gegevens moeten doorgeven aan de Belastingdienst. Zij zullen deze informatie vervolgens doorgeven aan de Amerikaanse belastingautoriteiten.
Als u wel antwoordt, dan zullen wij u schriftelijk bevestigen hoe u door de Amerikaanse belastingautoriteiten zal worden behandeld.
Wat gebeurt er als ik niet de juiste informatie verstrek, of als de informatie die ik verstrek niet voldoende is?
Als wij uw fiscale status in de V.S. niet kunnen vaststellen, dan nemen wij opnieuw contact met u op om u te vertellen waarom. U krijgt dan een nieuwe gelegenheid om de informatie te verstrekken die wij nodig hebben om uw fiscale status in de V.S. te bevestigen.
Wat moet ik doen als ik denk dat de gegevens die u over mij hebt onjuist zijn?
Als u denkt dat de gegevens die wij over u hebben onjuist zijn, neem dan contact met ons op via het telefoonnummer dat in de e-mail is aangegeven en wij helpen u graag verder.
Moet u na mijn antwoord verder nog contact met mij opnemen over mijn fiscale status in de V.S.?
Het is mogelijk dat we in de toekomst contact met u moeten opnemen als uw omstandigheden veranderen, of als de gegevens die wij over u hebben veranderen. Als we opnieuw contact met u moeten opnemen, dan zullen we duidelijk uitleggen wat de reden is.
Wat moet ik doen als de gegevens die u over mij hebt veranderen?
U moet veranderingen in de gegevens voor uw rekening(en) aan ons doorgeven. Daarmee kunnen wij uw fiscale status in de V.S. opnieuw beoordelen. Als blijkt dat de veranderde gegevens mogelijk invloed hebben op uw fiscale status, dan zullen wij opnieuw contact met u opnemen.
U hebt mij een W-9 formulier gestuurd, maar ik ben geen Amerikaans staatsburger en ik ben niet belastingplichtig in de V.S. Waarom heb ik dit formulier ontvangen?
Uit onze gegevens blijkt dat u (mogelijk) de Amerikaanse nationaliteit bezit of belastingplichtig bent in de V.S. Als u denkt dat deze gegevens onjuist zijn, neem dan contact met ons op via het telefoonnummer dat in de e-mail is aangegeven.
Wat is een (Amerikaans) Taxpayer Identification Number (TIN)?
Het TIN is het fiscale identificatienummer dat wordt gebruikt door de Amerikaanse belastingautoriteiten. Dit nummer wordt afgegeven door de sociale zekerheidsadministratie in de V.S. (Social Security Administration of SSA), of rechtstreeks door de Amerikaanse belastingautoriteiten (Internal Revenue Service of IRS).
Waar kan ik meer informatie vinden?
Lloyds Bank kan klanten geen belastingadvies geven, zoals advies over de gevolgen die de FATCA kan hebben voor uw rekening(en). Het is uw eigen verantwoordelijkheid om te bepalen of u professioneel advies nodig hebt en of u contact moet opnemen met een belastingadviseur. Meer informatie is ook beschikbaar op de website van de Amerikaanse belastingautoriteiten, de Internal Revenue Service.
Vragen?
Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag snel verder.