Veilig sparen bij Lloyds Bank

Zo voorkomen we samen fraude

We doen er alles aan om fraude te voorkomen en u veilig bij ons te laten sparen. Maar het is belangrijk dat u ook weet wat u wel of beter niet kunt doen.  

Hoe herkent u fraudeurs?

Er zijn steeds meer verschillende manieren om te frauderen. Fraudeurs hebben nieuwere technieken tot hun beschikking om u op te lichten en bij uw geld te komen. Hierdoor is het ook lastiger om oplichting te herkennen. Toch herkent u een fraudeur vaak aan een of meer van volgende kenmerken. Fraudeurs: 

  • Doen zich vaak voor als een betrouwbare organisatie of een bekende.
  • Nemen uit het niets en op een directe manier contact met u op, vaak op een onverwacht moment. 
  • Creëren een noodsituatie die alleen kan worden opgelost op de manier die zij voorstellen. 
  • Zetten u onder een enorme druk om zo snel mogelijk een besluit te nemen en te handelen.

Wat kunnen fraudeurs u vragen?

Naast het herkennen van fraudeurs, is het ook belangrijk om te weten met welke vragen fraudeurs bij u kunnen aankloppen. Fraudeurs kunnen u namelijk vragen:

  • Om geld over te boeken van uw spaarrekening naar uw tegenrekening of een andere rekening.
  • Uw inloggegevens of codes te delen, zoals uw wachtwoord of mTAN. 
  • Om via een gedeelde link in te loggen op uw rekening.
  • Programma’s te downloaden om met u mee te kunnen kijken.
  • Uw e-mailadres te wijzigen naar een ander voor u onbekend e-mailadres.
  • Uw tegenrekening te wijzigen naar een andere vaak onbekende rekening.
     
Wij stellen u deze vragen nooit: niet per telefoon, e-mail, WhatsApp of op welke andere manier dan ook. Heeft u een e-mail of app ontvangen met de naam van Lloyds Bank waar u over twijfelt? Of belt iemand u namens Lloyds Bank en vertrouwt u dit niet? Ga hier dan niet op in en neem contact met ons op. Fraudeurs kunnen een e-mailadres of telefoonnummer makkelijk imiteren.

Wat mag u van Lloyds Bank verwachten?

We gaan zorgvuldig met uw gegevens om. Onder andere gebruiken we uw gegevens om uw aanvraag te verwerken en om te kunnen voldoen aan de wet en de voorwaarden. Wilt u hier meer over weten? Lees dan ons privacy statement.

We zorgen voor een beveiligde omgeving. Dit doen we door uw persoonlijke gegevens op onze internetpagina’s met een beveiligde verbinding te beschermen. Dat ziet u onder andere aan de "S" in https:// en het slotje in de adresbalk van uw browser.

Bent u ingelogd, maar doet u niets in het scherm? Dan wordt u na 10 minuten automatisch uitgelogd. Zo zorgen we ervoor dat u niet per ongeluk ingelogd blijft en dus dat er niemand anders bij uw gegevens kan. Wilt u toch verder met Internetbankieren? Dan logt u gewoon weer in.

 

Wat kunt u zelf doen?

1. Beveilig uw apparaten

Zorg ervoor dat de computer en mobiele telefoon die u gebruikt beveiligd is tegen virussen, spyware, malware en andere risico’s. Gebruik alleen software van betrouwbare leveranciers en aanbieders.

2. Houd uw inloggegevens geheim

Log in op Internetbankieren met een gebruikersnaam, een wachtwoord en een mTAN. Een mTAN (Mobile Transaction Authorisation Number) is een sms met een code die u op uw mobiele telefoon ontvangt. Zorg ervoor dat alleen u via Internetbankieren bij uw spaarrekening kunt. U mag uw inloggegevens nooit aan iemand anders geven, ook niet als iemand daarom vraagt. Want iedereen die uw gebruikersnaam, wachtwoord en mTAN heeft, kan geld van uw spaarrekening halen. Belt u met iemand van Lloyds Bank? Wij vragen u nooit om uw wachtwoord of mTAN. U mag alleen uw gebruikersnaam doorgeven zodat wij kunnen vaststellen wie u bent. Wij vragen u nooit om uw wachtwoord of mTAN. In de voorwaarden van uw Internet Spaarrekening leest u hier meer over.

3. Update uw browser regelmatig

Zorg ervoor dat u de nieuwste versie van uw internetbrowser gebruikt.

4. Controleer uw rekening

Controleer de bij- en afschrijvingen op uw Internet Spaarrekening regelmatig.

Hoe meldt u fraude?

Het kan gebeuren dat u op een onbewaakt moment toch slachtoffer bent geworden van fraude. Dan is het belangrijk dat u weet wat u moet doen.

  1. Neem zo snel mogelijk contact op met de bank waar uw tegenrekening loopt.
  2. Geef de fraude aan ons door via sparen@lloydsbank.nl. Zorg ook dat u ons zo snel mogelijk belt. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 020 200 83 88 op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur.
  3. Doe altijd online aangifte bij de politie. Meld het ook als u géén schade heeft. Zo helpt u de politie beter zicht te krijgen op de fraudeurs.
  4. Meld fraude bij de Fraudehelpdesk. De Fraudehelpdesk is de nationale helpdesk voor vragen en meldingen over fraude. De Fraudehelpdesk gebruikt die meldingen voor advies aan slachtoffers van fraude en om anderen te waarschuwen.

Informatie over veilig bankieren

Fraudeurs zitten helaas op allerlei manieren achter uw gegevens aan. Blijf hier alert op en zoek naar informatie zodat u fraudevormen leert herkennen. Op deze websites vindt u meer informatie:

lb_illustrations_fingerprint_positive_rgb-1280x1280

Vragen?

Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag snel verder.